
- Pleť
-
od tereza@muah.cz
Tak jsme v novém roce a slíbila jsem dokončení série kosmetického slovníku a bylo by na čase svůj slib splnit. Nebyla jsem nějak schopna najít motivaci a čas na napsání dalšího článku. Ale už přišla slina, tak jdeme na to.
Dneska bych se ráda věnovala pojmům „přírodní“ a „organický“, které bývají teď hodně často uvedeny na kosmetických produktech a díky tomuto označení si je mnoho z nás kupuje ve víře záruky něčeho lepšího a zdravějšího pro pleť.
Přírodní znamená, že výrobek by měl obsahovat nebo být vyroben alespoň z nějaké části, nebo nejlépe úplně z přírodních ingrediencí. Někteří navrhovali, že „přírodní“ by mělo znamenat, že alespoň 5% nebo více procent z ingrediencí pocházejících z přírody. Není minimální standard, který by určoval od kdy, nebo za jakých podmínek může být na produktu nalepeno „přírodní“. Syntetických složek by tedy mělo být v kosmetice co nejméně, ovšem není jasná regulace, toto procento se pohybuje od 0-30%. Je tedy opět třeba dávat pozor jestli na nás nevolá z regálu produkt jen kvůli kvalitnímu marketingu. Přírodní může mít pro různé lidi různé významy- vyrobeno jen ze surovin vyskytujících se v přírodě-produkt neobsahuje syntetické látky- bez konzervačních látek. Aby to nebylo tak jednoduché původní ingredience může být „přírodní“ (získaná z rostlin či ovoce), ale kvůli chemickému zpracování, se ingredience mění. Často slýchám „Já mam citlivou pleť, ale kosmetiku používám přírodní, v tom problém nebude“ Lidé často žijí v dojmu, že s nálepkou přírodní je kosmetika tak nějak bezpečnější a lepší pro jejich pleť, než kosmetické produkty bez této nálepky. Rostlinné látky, bylinky a esenciální oleje mohou způsobit alergii a podráždění kůže, toto je fakt a je podložený vědeckou literaturou. Ačkoliv to někteří nechtějí slyšet „přírodní“ znamená v kosmetice velmi málo, pokud nejsou dostupné studie, či udělované certifikáty (CPK- certifikát přírodní kosmetiky pro Českou republiku). Proto pokud máte opravdu citlivou pleť zvažte přírodní kosmetiku a tak, jako u každého výrobku je důležitý obsah. Co za aktivní látky kosmetika má a nebude to náhodou bojovat s mojí pokožkou ? Některé rostlinné látky mohou být pro Vaši pleť stejně nevhodné, jako látky obsažené v “normální“ kosmetice.
Organic, organický, bio je teď TOP trend, ovšem stejně, jako u všech ostatních označení musíme být na pozoru. Takto označený produkt by měl být ideálně ze surovin, které pocházejí z ekologického zemědělství- bez chemických postřiků. Hodně certifikovaných produktů ale stále může obsahovat neorganické složky. Třeba v Anglii není regulace a právní stanovy ohledně organické kosmetiky, v USA je to jiné tam, aby mohl být produkt označen „organic“ musí být 95% ingrediencí certifikovaných/organických. V česku jsem našla o certifikovaném přípravku Bio – „nesmí být složen z olejů a tuků upravených chemickou rafinací, obsahuje minimálně 90% surovin přírodního původu, přičemž minimálně 20% hmotnostního podílu přírod složek musí být BIO“ (z webových stránek Kontroly ekologického zemědělství). Zase bych radila podívat se na určitou značku kosmetiky a potom na složení přípravku.
Ingredience bývají uvedeny zezadu na výrobku a jsou v pořadí od těch s nevyšším podílem k nejnižšímu podílu od prvního k poslednímu. Pokud je tedy položka na prvním místě a není u ní uveden obsah v procentech, napoví nám to, že ingredience je v přípravku nejvíce. Pokud je název ingredience hodně složitý a těžko vyslovitelný dá se skoro s jistotou říct, že jsou látky syntetické. Bohužel pro nás jsou všechny látky obvykle uváděny v angličtině, takže to chce ještě do ruky překladač a tak, jako tak učebnici chemie, nebo Google.
Musíme brát na vědomí, že jen proto, že je produkt z přírody neznamená to, že je bezpečný. Příkladem nám může být takový Rulík zlomocný (Belladonna), který si v minulosti ženy kapaly třeba do očí, aby jim zvětšil zorničky a jejich pohled byl hlubší a zářivější. Fungovalo to ovšem jen na krátkou dobu, než ženy osleply.
Volba kosmetiky je na každém a kosmetický průmysl se neustále posouvá dál. Ale hlavně jsou v něm miliardy a prodejci potřebují prodávat. Teď se hodně vrací k přírodě, je to trendy, ale musíme opět dávat pozor, jestli kupujeme jen dobře zacílenou reklamu, která nás jen připraví o peníze, nebo kvalitní produkt, který nám po nanesení opravdu udělá službu.
Tak se budu těšit zase příště u dalšího článku.
Mějte krásný den.
Tereza Muah ????